Klubbmästerskap

Regler för klubbmästerskap (KM)

Man måste vara medlem i Eslövs Ridklubb för att delta i klubbmästerskapet.

Klubbmästerskapet består av åtta priser:

• Hoppning häst och ponny, lektionsekipage och privatekipage.
  • Dressyr senior och junior, lektionsekipage och privatekipage.

Det krävs minst tre deltagare för att bilda en klass. A-D-ponnier tävlar i en klass och hästar för sig i en klass. Sammanslagningar mellan ponny och häst kan förekomma vid få starter. Poäng delas ut enligt tabell nedan.  För placerade i dressyr räknas rittens procentresultat.

I det fall där tävlande har samma slutpoäng är vinnaren den som har bästa placering i högsta klassen.

Priset är evigt vandrande.

I frågor som inte är reglerade här gäller Tävlingsreglementet (TR). I de fall TR inte går att tillämpa gäller styrelsens bedömning.

KM Lektions-ryttare
  • Poäng räknas per ryttare för lektionsryttare
  • Med lektionsryttare menas person som stadigvarande rider på ridklubbens häst, och man måste rida lektion den månad deltävlingen äger rum.
  • Lektionspriset består av två deltävlingar i dressyr och två deltävlingar i hoppning.
  • Dressyren rids i LC:2, LB:1 eller LA:1-
  • Hoppningen rids i 0,80-0,90 (för häst, anpassning efter ponnystorlek).

KM Privat-ryttare

• Poäng räknas per ekipage för privatryttare.
  • Privatryttarpriset består av två deltävlingar i dressyr och två i hoppning.
  • Hinderhöjden anpassas efter de klasser som ekipaget brukar tävla i.
  • Dressyr KM rids i valfri klass, baserat på de klasser man brukar tävla i.

Poäng-beräkning dressyr

Att rida i KM innebär att man får poäng utifrån procentresultat. Man kan rida fler än en klass men får endast räkna ett resultat/ekipage. Det innebär också att alla kan få poäng, vilket vi hoppas kan få fler att delta i utmaningen att bli klubbmästare.
Privatryttare kan starta KM i valfri klass, när procenten beräknas så kommer vi utgå från ett koefficientsystem. Det innebär att resultatet gångras med en koefficient enligt följande:
Lätt C koefficient 1,0
Lätt B koefficient 1,025
Lätt A koefficient 1,05
Medelsvår C koefficient 1,075
Medelsvår B koefficient 1,1
Medelsvår A koefficient 1,125

Poäng-tabell

Poängberäkning dressyr och hoppning:

PlatsPoäng